občianske združenie zamerané na rozvoj osobnosti, ducha a aktívnu náplň voľného času
Image
 
 Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
II. Majstrovstvá Slovenska v sudoku družstiev 2010 PDF Print E-mail
Written by Ján Farkaš   
Sunday, 14 March 2010
ImageImageTohtoročné Majstrovstvá Slovenska v sudoku sa uskutočnili vo Zvolene v priestoroch Technickej univerzity pod záštitou prof. Ing. Jána TUČEKA, rektora TU. Trojčlenné družstvá bojovali o putovný pohár SZHaK, ktorého sa prví držitelia vzdávali s ťažkým srdcom. Len jedno družstvo prišlo v rovnakom zložení ako na premiérovom šampionáte a to najmladší juniori (Zuzana Hromcová, Michaela Bieliková, Jaroslav Grajciar ml.), ktorí vlani skončili na piatom mieste. Tento rok však pridali k názvu družstva podtitul "zmija" a veru tento prívlastok verne charakterizoval ich počínanie počas súťaže. Mladí riešitelia sa kĺzali pomedzi jednotlivé kolá hladko ako naozajstný had a stali sa príjemným prekvapením podujatia. V samotnej súťaži najlepšie odštartovali Gumkáči A, ktorí v zložení Ivan Pastucha, Pavel Jaselský a Štefan Gašpár mali veľkú motiváciu čomu podriadili aj svoje snaženie. Už prvé kolo naznačilo, že to naozaj s útokom na majstrovský titul myslia vážne, pretože s prevahou odovzdávali ako prví, čím získali 3-bodový náskok pred spomínanými tínedžermi. Za každé kolo bolo totiž možné, okrem základného počtu bodov, získať bonus za poradie (10-7-5-3-1 bod). Prvou úlohou bolo mega sudoku, kde boli navzájom prepojené 4 klasické sudoku, pričom uprostred takto spojených obrazcov vzniklo sudoku piate. Na prvý pohľad veľmi náročná úloha, ktorá sa ale
priebežný stav
po 2. kole
 1.Gumkáči A
 2.K1Z D - zmija
 3.Cassovia klub
    K1Z A - šťuka
 5.K1Z C - makrela
 6.K1Z B - kobra
 7.Tatranská Ruža
 8.Gumkáči B
 9.Gumiv IQ et
10.K1Z E - mloky
49
39
37
37
35
29
23
9
3
0
pri znalosti určitých princípov dala vylúštiť aj skôr, ako bol určený časový limit 30 minút. V druhom kole sa súťažné trojice potrápili tiež s kombinovaným sudoku, ktoré však bolo zložené z 3 častí, kde prvé sudoku nadväzovalo na druhé a druhé na tretie.
Tretie kolo bola veľká neznáma, pretože v ňom sa počítal výsledok každého člena družstva osobitne. V tejto časti totiž každý lúštil dvojicu pripravených úloh samostatne, pričom najrýchlejší súťažiaci so správnym riešením získal 30 bodov a každý ďalší o 1 bod menej až po posledného, ktorý získal len 1 bod. Táto časť mala za cieľ preveriť schopnosti každého jednotlivca a porovnať zároveň sily družstiev aj v tom najslabšom článku. Predpoklady sa naozaj naplnili, aj keď treba povedať, že niektorí nezvládli túto úlohu podľa očakávania a zamiešali tak celkovým poradím. Najviac sa to prejavilo na košickom družstve Cassovia, naopak dobre
priebežný stav
po 3. kole
 1.Gumkáči A
 2.K1Z A - šťuka
 3.K1Z D - zmija
 4.Cassovia klub
 5.K1Z B - kobra
 6.K1Z C - makrela
 7.Tatranská Ruža
 8.Gumkáči B
 9.K1Z E - mloky
10.Gumiv IQ et
121
116
109
85
72
71
60
45
27
20
potiahlo družstvo K1Z šťuka (Demiger, Štiptová, Gyürki), ktorému sa podarilo podstatne stiahnuť náskok Gumkáčov a tak bolo všetko stále ešte otvorené.
Štvrtá časť bola pripravená na spôsob štafety, kde si po 7 minútach jednotliví členovia družstva v stanovenom poradí odovzdávali značne náročnú úlohu digitálne sudoku. Jej cieľom bolo odhaliť schopnosť okamžitého vnímania aj iného spôsobu riešenia než bol kto naučený, pretože stretnutí, kde si vymieňajú hráči svoje skúsenosti a postupy nebýva tak veľa. Na druhej strane okamžite vedieť zareagovať na kolegove poznámky či pomôcky, ktoré každý používame iné, by malo patriť tiež k faktorom, ktoré hovoria o sile daného tímu. V stanovenom limite 21 minút sa totiž žiadnej trojici nepodarilo túto úlohu vyriešiť, hoci ak by ju človek lúštil len sám, tak čas na ňu určený bol vcelku dostatočný. Preto sa po štvrtom kole poradie ani bodový stav nemenili a tak sa čakalo až do úplného konca. Keby chcel niekto napísať scenár tejto súťaže, asi by ho nevedel vymyslieť lepšie, než ho nastavil samotný osud. Piata úloha bola totiž tiež štafetová, ale poradie súťažiacich sa oproti štvrtému kolu vymenilo. Kto vtedy začínal, bol teraz finišmenom a kto vo štvrtom kole končil, mal teraz zodpovednosť na sebe dobre poslednú úlohu rozbehnúť. Samotná úloha (tipovacie sudoku) bola za 9 bodov, avšak stále platilo pravidlo bonusov za poradie odovzdania, takže v hre pre najúspešnejšie družstvo bolo celkom ešte 19 bodov. A začali sa diať veci ...
Tak ako nervózne Matúš Demiger často gumoval pri súťaži jednotlivcov, teraz mu to sadlo na 100%. Celý jeho tím sa naozaj správal ako skutočná šťuka a dravo v poslednej úlohe zabojoval o majstrovský titul. Aj keď "šťuky" odovzdávali úlohu ako prví, ešte nebolo nič rozhodnuté.
konečné poradie
 1.K1Z A - šťuka
 2.Gumkáči A
 3.K1Z D - zmija
 4.K1Z B - kobra
 5.Cassovia klub
 6.K1Z C - makrela
 7.Tatranská Ruža
 8.Gumkáči B
 9.K1Z E - mloky
10.Gumiv IQ et
135
121
109
88
85
71
60
45
27
20
Gumkáčom A totiž stačilo poslednú úlohu bez ohľadu na poradie len vylúštiť a miesta by boli rozdelené. Zamotať poradie však mohla ešte "zmija", ktorá mohla Gumkáčov predbehnúť, ak by sa im podaril aj zisk bonusových bodov. Cassovia i "kobra" už vedeli, že dnes na medailu nedosiahnu. Kobra však statočne bojovala aspoň o česť "starších", čo sa jej aj podarilo a dobrým finišom odovzdávala poslednú úlohu ako druhá a vylepšila si celkové poradie. Boj o titul však vrcholil. V danom okamihu odovzdali úlohu už dve družstvá a reálne na zvládnutie úlohy mali ešte Gumkáči A. Keby sa im to podarilo, nastala by zaujímavá situácia a nasledoval by rozboj, pretože dve družstvá by mali rovnaký počet bodov. Psychika však urobila svoje a chlapci úlohu museli až 2x gumovať a tak im nakoniec do jej vyriešenia zostávalo len niekoľko políčok. Čas však uplynul a oči zosmutneli. Putovný pohár tak majiteľa nemenil, aj keď majstrovské družstvo bolo tento rok v mierne pozmenenom zložení.

úlohy 1. kolo   úlohy 2.kolo   úlohy 3.kolo   úlohy 4.kolo   úlohy 5.kolo   riešenia
Last Updated ( Monday, 19 April 2010 )
 
< Prev   Next >
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement