Logické úlohy a hlavolamy

Logických hlavolamov a úloh je nepreberné množstvo. V tejto oblasti sa dokonca konajú Majstrovstvá Slovenska i sveta. Ide o rôzne obrázkové číselné, matematické, vnemové, či rébusové úlohy. V súčasnosti je okrem sudoku známe najmä kakuro, námorná flotila, matematika so zápalkami, magické štvorce či číselné postupnosti. Vo svete sa však bežne v časopisoch publikujú aj ďalšie ako stanový tábor, mrakodrapy, had, pentomino, domino, smerové šipky, trezor, priečky, teplomery, majáky, slovné zebry, tykadlá, ohrada a mnohé iné.

Čo do publikačnej tvorby sa tieto nedajú vyhotoviť na objednávku za krátky čas. Ide totiž v prvom rade o nápad a v druhom dodržanie pravidla, že takáto úloha musí mať jednoznačné riešenie. Preto sa všetky hlavolamy musia zostaviť do takej podoby, aby nebola ani teoretická možnosť dosiahnutia iného výsledku. A tieto odladenia trvajú určitý čas.

Napriek tomu je v poslednej dobe najmä v okolitých krajinách zaznamenaný vzostup čitateľského záujmu aj o iné hlavolamy než je sudoku. SZHaK má škálu autorov, ktorí sa profesne venujú tejto tvorbe a vždy máme niekoľko kusov aktuálne k dispozícii.

Hlavolamy dodávame s výstupom pre Corel, EPS a pod. so zalomením v krivkách, pričom vzhľadom na to, že niektoré typy máme priamo "na sklade" sme schopní po dohode vyhotoviť finálnu verziu do 48 hodín.

 

Sudoku

 
 

Z časopisov drvivá väčšina pozná len klasické sudoku, niekto ešte občas diagonálne alebo súčtové známe pod názvom Killer. Na svete je však už vyše 60 druhov sudoku a s mnohými sa mohli oboznámiť aj súťažiaci na našich Majstrovstvách Slovenska, či osobitných turnajoch v sudoku. 

Sudoku na rozdiel od iných hlavolamov má oveľa jednoduchšie pravidlá pri ich vytváraní. Aj z toho dôvodu nie je od zadania potrebný dlhý čas na jeho vyhotovenie. Výnimku tvoria iba špeciálne druhy, ktoré sa ale bežne v časopisoch aj tak neobjavujú.

Medzi tie, ktoré si už vo svete našli cestu k čitateľom patria okrem už spomínaných rôzne odrody klasického sudoku s iným počtom číslic, ďalej obrazcové, kde vnútorné štvorce nahradili iné nepravidelné obrazce, diagonálne (okrem riadkov a stĺpcov platia aj uhlopriečky), rôzne prelínacie druhy, súčtové v obrazci, či po obvode, trojuholníkové a trojrozmerné. V tejto oblasti máme vždy niekoľko kusov aktuálne k dispozícii a sme schopní ich distribuovať do 48 hodín.



Sudoku dodávame vo verzii PDF, alebo s výstupom pre Corel, EPS a pod. so zalomením v krivkách.

Hádanky a prešmyčky

Pod pojmom hádanky si asi väčšina predstaví nejakú konkrétnu otázku, so skrytým zmyslom, na ktorú treba nájsť logickú odpoveď. Lúštiteľské hádanky sú ale iné. Ide skôr o slovné hračky, kde z určitého náznaku slov sa výmenou, odstránením, doplnením či poprehadzovaním písmen vytvorí nové zoskupenie slov, ktoré má nový význam. Skúste si spomenúť na "ráčika" KOBYLA MÁ MALÝ BOK, či bežných preklepov pri písaní listov ako "výmenky" MOJA DIEVKA-MOJA DIERKA, či "výpustky" VČERA PRIŠLA RÝCHLA SMRŠŤ-VČERA PRIŠLA RÝCHLA SMRŤ, či populárne "prešmyčky" TETY A SVOKRY-VYSOKÉ TATRY. Hádaniek existuje niekoľko desiatok a ich poetika dáva priestor pustiť si uzdu fantázie, pretože často ide o také malé básnické diela. Pre laikov treba uviesť ešte to, že diakritika sa nemusí vždy dodržiavať a preto medzi zadaním a výsledkom, nemusí byť vždy identická zhoda v dĺžňoch.


Hádanky dodávame v bežne dostupnom textovom editore WORD.

Časticovka S.Strmeň:
MESTO vás nebaví dosť.
Len vo vás NARASTIE ZLOSŤ.
Riešenie: Pisa - jed nakopí sa
(vloženie častice jednako)

Skrývačka J.Štrasser:
SKRYTÉ VTÁKY SPEVAVÉ
netúžia po diaľave.
Riešenie: uchýlené chýle

Citoslovka M.Vyparina:
ZVIERA vie, že NOC nastala,
jeho spánok nič neruší.
Aj v obchode s okuliarmi
ODBORNÍK VIE, ČO SA SLUŠÍ.
Riešenie: op, tma - optik takt má
Výmenka D.Karkuš:
ŽIVÝ POHYB DOBY ZVYKOV
trápi STOVKY obchodníkov.
Riešenie: hra módy - hromady
(vzájomná výmena písmen)

Prešmyčka Ľ.Fekete:
JABLKÁ
Riešenie: Bajkal

Menšenka R.Moško:
Ak ROZHRANIA kraja prejdeš,
kde už ľudia žatve žijú -
SLADKOSŤ BUDEŠ POTREBOVAŤ
VEZMI SI JU.
Riešenie: Medze - med zíde sa ti na!
(medzí desatina)
Zámenka P.Kušnír
JE TO TAK,
ZIMY ČAS MIZNE zas.
Riešenie: márna sláva - jar nastáva
(zamenené písmená za iné)

Citoslovka J.Sabol (aAb)
Voňajú lipy, hájik mladý,
POKRAČUJ V CESTE STROMORADÍM
Riešenie: ďalej choď alejou 

Vylučovačka V.Šimčisko:
MATKA Z DVERÍ HĽADÍ k statku
a ja pritom UROBIL SOM
HÁDANKU SI krátku
Riešenie: mamka z vrát kuká - mám zvratku
(druh hádanky) 
 
Zadanie (námet) väčšiny hádaniek sa skladá z opisného náznaku a opisného výsledku (väčšinou označené iným písmom). Konečné riešenie predstavuje súlad medzi slovným ekvivalentom k náznaku i výsledku pri dodržaní žiadanej operácie s hádankou. Nezameniteľná je aj poetika v hádankách, ktorá postupne dosiahla úroveň porovnateľnú s inými klasickými básnickými výtvormi. Zároveň musí mať riešiteľ širokú slovnú zásobu a predstavivosť, pretože opisy výrazov sa v hádankách nepodávajú vždy "po lopate". Možno však práve preto sú hádanky vynikajúcou previerkou znalostí jazyka, ktorý nám znel od počiatkov nášho bytia z úst našich mám.

Maľované krížovky

 
 

Maľované krížovky sa na Slovensku už udomácnili a ich popularita si drží stále vysokú úroveň. Pochádzajú z Japonska a vo väčšine krajín sú aj prezentované pod názvom Japonský hlavolam. (Japan Puzzle). Ide totiž skutočne o hlavolam, kde kombináciou križovania riadkov a stĺpcov sa postupne odhaľuje ukrytý obrázok. Medzi našich nestorov patril Zoltán Végh (1958-2008), ktorému sa dostalo ocenenia aj od samotného vynálezcu maľovaného hlavolamu Tetsujo Nishia, ktorý ocenil jeho invenciu a nápaditosť. Kvalita jeho práce prekročila už aj hranice a svoje diela publikoval aj v Maďarsku a Českej republike. V súčasnosti sa v jeho stopách rozhodla pokračovať jeho dcéra Marianna.

Vývoj týchto maľovaných hlavolamov však napreduje a dnes poznáme už niekoľko typov, ktoré majú svoje osobitné zvláštnosti a zaujímavé možnosti vyobrazenia predlohy. Klasické maľované krížovky sú kombináciu štvorcových políčok vodorovne a zvisle, ktoré sa vyplňujú v celosti. Ich alternatívou sú tzv. trojuholníkové krížovky, kde zostáva vodorovný a zvislý smer vyplňovania, v štvorcových políčkach sa však môže vykresľovať aj trojuholník.

Zaujímavý je aj spôsob hlavolamu Triddlers, ktorý pozná už tri smery vyplňovania a políčka sú v trojuholníkovom tvare. Občas sa objavia aj pokusy s päť a šesťuholníkmi, zväčšujúca sa náročnosť riešenia však lúštiteľov odrádza a tak sa takéto diela objavujú v časopisoch len výnimočne.


Maľované krížovky dodávame s výstupom pre Corel, EPS a pod. so zalomením v krivkách.

Osemsmerovky

 

Tieto úlohy sú známe už dlhé roky. Patria medzi populárne najmä medzi deťmi a staršou generáciou. Poznáme dva druhy osemsmeroviek. Klasické so zoznamom slov, ktoré treba vyhľadávať v obrazci, alebo maľované, kde zoznam slov nahrádzajú obrázky ktorých pomenovanie treba v osemsmerovke vyhľadať.

Osemsmerovka má však aj určité variácie a to v tom, že vyhľadávanie výrazov nie je v priamom smere, ale do štvorca, obdĺžnika, trojuholníka, alebo aj presne v určenom cik-cak smere. Úloha môže byť upravená tak, že sa využíva len niekoľko smerov, alebo je základný obrazec vytvorený vďaka šesťuholníkom, čím vzniká šesťsmerovka.

Iné malé krížovkárske formy

 
Pod malými formami sú ukryté desiatky rôznych krížovkárskych diel ako napríklad roháčiky, ráčiky, doplňovačky, sínusovky, retiazky, štvorcovky, bunkovky, rámcovky, oblúkovky, dostredovky, odstredovky, ornamentovky, obrysovky, krížovky so zhodnou legendou, hrebeňovky a ďalšie, ktoré sú závislé na forme obrazca a prelínania sa jednotlivých výrazov. K tejto časti sú pridružené aj úlohy založené skôr na logickom princípe, ktoré rôznym spôsobom hľadajú tajničku ako koníčky či latovky.

Tieto krížovkárske diela sme schopní spracovať s výstupom pre Corel, EPS a pod. so zalomením v krivkách.